Az iskolai szociális munka alapjai
Megtekintés/ Megnyitás
Szerző
Andl, Helga
Bányai, Emőke
Boros, Julianna
Bóta, Ildikó
Farkas, Ágnes
Forray R., Katalin
Gergál, Tímea
Híves, Tamás
Varga, Aranka
Jankó, Judit
Kozma, Judit
Ladnai, Attiláné
Lakatos, Szilvia
Máté, Zsolt
Mitrovics, Zoltán
Nagy, István
Nemes, János
Orsós, Anna
Propszt, Emma
Rácz, Andrea
Schäfferné Horváth, Eszter
Sólyom, Brigitta
Szabolcsi, Julianna
Szabóné Szalay, Csilla
Tasnádi, Zsófia
Metadata
Teljes megjelenítésAbsztrakt
Az iskolai szociális munka története Magyarországon több évtizedre tekint vissza. Az első segítő szociális szakemberek, iskolai szociális munkások elsősorban olyan intézményekben dolgoztak, ahol hátrányos helyzetű tanulók és családjaik számára támogató feladatokat láttak el, ezáltal elősegítve a gyermekek iskolai sikerességét, hátrányaik csökkentését. Az 1990-es években még a szociális munka, mint szakterület képzése is a kezdeti lépéseket tette, de már ekkor nyilvánvalóvá vált, hogy az oktatási-nevelési intézményekben az oktató-nevelő munkát végző pedagógusokon kívül szükség van olyan segítő szakemberekre, akik az iskolában megjelenő problémákat képesek helyben, közvetlenül azonosítani, ezt követően pedig professzionális beavatkozási módszereket alkalmazni azok megoldására. A köznevelési intézményekben kötelező óvodai és iskolai szociális segítő feladat és tevékenység ellátásához szükséges a szociális végzettséggel rendelkező szociális munkás, segítő szakember, aki kapocs az iskola, a szülők, a család, az adott társadalmi környezet között. A szociális munkás képzés nélkülözhetetlen voltát mutatja, hogy az ország különböző pontjain az elmúlt félévben nem sikerült minden óvodai és iskolai szociális segítő állást betölteni, vagyis a szociális szakemberekből hiány van. A szociális munkás képzés során a felsőoktatásban BA, MA szinten lehet diplomát, szakképzettséget szerezni, másrészt az iskolai szociális munkához kapcsolódóan, már az elmúlt években elindították és sikerrel működtetik az iskolai szociális munkás szakirányú továbbképzést az ország számos felsőfokú intézményében. Jelen kötet azzal a céllal készült, hogy a Pécsi Tudományegyetemen meghirdetett iskolai szociális munkás szakirányú továbbképzésben résztvevő, és/ill. más egyetemen szociális, pedagógusképzésekben is tanuló egyetemi hallgatók számára oktatási segédanyagot biztosítson. A könyv célja, hogy az óvodai és iskolai segítő tevékenységhez kapcsolódóan disszeminálja különböző elméleti és gyakorlati vagy mindkét területen, együttesen jelen lévő szakemberek tapasztalatait, gondolatait, objektív és szubjektív véleményét. A kötet „sokszínűségét”, multi- és interdiszciplináris jellegét mutatja, hogy a szerzők a neveléstudomány, a társadalomtudomány elméleti és gyakorlati területein dolgoznak. Az írások egyrészt elméleti tanulmányok, melyek a nevelésszociológia aspektusairól, a szociális munka történetéről, az iskolai szociális munka modelljeiről nyújtanak ismereteket, másrészt gyakorlatban dolgozó szakemberek esettanulmányokon keresztül mutatják be mindennapi tapasztalataikat. Harmadrészt a kötet célja, hogy a 2018. szeptember 1-től munkába álló óvodai és iskolai segítők számára „hétköznapi példákat” mutasson be, ezzel megkönnyítve munkájukat és a tapasztalatcserét a kollégák között. Továbbá a kötet tartalmaz interjúkat, egyrészt iskolai szociális munkással, másrészt egy volt iskolaigazgatóval, aki mint munkáltató mondja el tapasztalatait. Végül a kötet részét képezi azon érdekvédelmi szervezetek és folyóiratok listája, valamint ajánlott irodalmak, melyek segíthetik azokat az olvasókat, akik érdeklődnek a szakterület iránt és további információkhoz szeretnének hozzájutni az iskolai szociális munkáról. Az írások végén minden esetben kérdések, feladatok várják az olvasókat, melyek segítik, és arra ösztönzik az érdeklődőt, hogy az olvasás mellett reflektív módon szintetizálja megszerzett ismereteit és tudását az adott témával kapcsolatban.