Rövidített megjelenítés

dc.creatorZámbóné Kocic, Larisa
dc.date2020
dc.date.accessioned2022-03-09T08:55:44Z
dc.date.available2022-03-09T08:55:44Z
dc.identifier.urihttp://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/13533
dc.description.abstractIn this lesson we will revisit John Dryden and the developing English literary criticism forming around the topic of the genre of tragedy, more specifically “heroic poesy” – the later term being used in conviction that heroic drama is an epic poetry for the stage. In a sense, the debate over heroic drama will be a continuation of the debate over epic. It also shares in the fate of the epic in that it too will soon come out of favour, albeit for somewhat different reasons. Restoration tragedy, more than any other literary genre of the period, is embroiled in the political intrigues of its time, offering spectacles of the newly established monarchical power masked under the disguise of heroic feasts. The growing disillusionment of the English with the absolutist tendencies of Charles II (and his leanings toward Catholicism, especially in the person of his brother James, the presumptive heir, and the king’s mistress Louise de Kéroualle), the allegorical nature of the Restoration tragedies (requiring an exclusive audience), and the gradual rise of the middle-class demanding a theatre closer to their sensibilities will make this era of stage spectacles short lived. Their importance lies more in the development of English literary criticism. Also, some of its elements will survive in the medium of baroque opera (to be discussed in the next lecture). Topics will include: • Tragedy as epic for the stage o Dryden’s An Essay of Dramatic Poesy (summing up the debate surrounding French and English drama, as well as the continued battle between the Ancients and Moderns) o Tragicomedy as the native English genre • The allegorical and political character of Restoration tragedy o Case study: Dryden’s All for Love, or the World Well Lost • The turn towards 18th-century domestic tragedy and sentimental comedyhu_HU
dc.formatpdfhu_HU
dc.languageenhu_HU
dc.publisherSzegedi Tudományegyetemhu_HU
dc.rightsSzegedi Tudományegyetemhu_HU
dc.rightsZámbóné Kocic, Larisahu_HU
dc.sourcehttp://eta.bibl.u-szeged.hu/3150/hu_HU
dc.subjectangol irodalom történetehu_HU
dc.subjectheroic poesy/dramahu_HU
dc.subjectdramatic poesyhu_HU
dc.subjectRestaurationhu_HU
dc.subjectJohn Drydenhu_HU
dc.subjecttheatrehu_HU
dc.subjecttragedyhu_HU
dc.titleHeroic poesy/drama : Theatre II : post-restoration theatrehu_HU
dc.typeLearning Objecthu_HU
dtk.firbolcseszettudomanyhu_HU
dtk.oecdSzakterület::06. Bölcsészettudományok::06.02. Nyelvek és irodalom::06.02.05. Specifikus irodalom::06.02.05.01. Klasszikus, régi görög és latin irodalom és művészetekhu_HU
dtk.oecdSzakterület::06. Bölcsészettudományok::06.02. Nyelvek és irodalom::06.02.05. Specifikus irodalom::06.02.05.02. Irodalomtörténethu_HU
dtk.oecdSzakterület::06. Bölcsészettudományok::06.04. Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene)::06.04.03. Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia)::06.04.03.02. Zene, zenetudomány, zenetörténethu_HU
dtk.purchaseBeszerzési források::Szegedi Tudományegyetem EFOP-3.4.3-16-2016-00014hu_HU
dtk.typeetananyaghu_HU
dtk.udcUDC FŐTÁBLÁZAT::8 NYELVEK. NYELVTUDOMÁNY. IRODALOMhu_HU


A dokumentumhoz tartozó fájlok

Thumbnail
Thumbnail

A dokumentum a következő gyűjtemény(ek)ben található meg

Rövidített megjelenítés